Megint egy kis gondolkodásra készetető email:
"Sziasztok!
Tegnapelőtt kisebb problémák miatt el kellett mennem orvoshoz itt az USA-ban. Itt már régóta több biztosítós rendszer van. Erről szólnék most néhány szót.
A biztosítónál van a pénz, ő az úr. Ő dönti el kifizeti-e az ellátását valakinek vagy sem.
Nekem is ez volt. Elmentem egy kórházba, és átmentünk a kórház pénzügyi tanácsadójával a tárgyalóba, ahol ő felhívta a biztosítót, hogy fedezik-e a költségeket, vagy el kell-e küldjön. Azaz hívta volna, mert az első telszám 7 perc zene után üzenetrögzítő lett. A másik szám hasonlóan 7 percig mondogatta, hogy hívása nagyon fontos (very important) számunkra majd kiment üzenetrögzítőre. A biztosítási dokumentumon volt még egy telefonszám, ami nem ilyen esetekre van, de azt hívtuk ezután. Megjegyzem, hogy biztosításom nem gagyi, az egyik legjobb amerikai, az egyetememen ezt kötelező megkötni. Szóval a harmadik telefonszámon találtuk valakit, de valaszt nem kaptunk, csak at meg atkapcsoltak minket.
Összesen 5-ször kapcsolták át hívásunkat és már 57 perce lógtunk a telefonon, amikor azt a választ kaptuk, hogy varnunk kell holnapig. (Ez a biztosítás nekem egy évre több mint 2OOezer Ft. Amerikai állampolgár osztálytársaimnak csurog a nyála, mert ők ennek a többszörösét fizetik.)
(Másnap persze dehogy hívták fel a kollégát, hanem megint neki kellett telefonálnia.)
A legnagyobb csodálkozásomra nem adta fel a kórház pénzügyi tanácsadója, hanem félvállról közölte, hogy mindig ez van, es hogy ez normalis. És örül, ha nem Indiában, vagy bangladeshben veszik fel a telefont, mert akkor olyan rossz angolsággal beszélnek, hogy alig érti.
Mikozben várakoztunk és hallgatta a zenét, volt időnk beszélni.
Megkérdezte, hogy Magyarorszagon több biztosítós rendszer van-e. Mondtam, hogy meg allami az egeszsegugy, erre legnagyobb megdobbenesemre azt mondta: "Ez azért van, mert Magyarország egy civilizált ország." Szó szerint ezt mondta, az, aki itt amerikában 23 éve dolgozik ebben a pozicióban.
Beszéltetni kezdtem, hogy fejtse már ki mit is ért ezalatt.
Példákat és konkrétumokat kezdett mesélni:
- Ha nekem most azt mondja a biztosító, hogy nem fizet, akkor csak ugy vizsgál meg doki, ha leperkálok 2 millió Ft-nak megfelelő dollárt. Micsoda? Igen, mondta, mert külföldi vagyok, senki se garantálja hogy ha kiküldik a számlát, akkor nem lépek meg azelőtt hogy kifizessem. Ja és az orvos főnöke a biztosító, tehát ha ennek ellenére megvizsgál, akkor kockáztatja az állását.
- Két helyről is hallottam már ilyesmit, és most ez a hölgy is mondott egy hasonlót: műtét, a páncienssel komplikációk merülnek fel, és jön a biztosító embere, hogy azonnal be kell fejezni a műtétet, mert lejárt a munkaidő. De beszéltem személyesen is egy ilyen nővel, aki rákos volt, és a műtét során találtak még nála dolgokat, amiket mégsem szedhettek ki, mert a biztosító nem engedte, mert bejött és mondta, hogy be kell fejezni a műtétet, nem fizet tovább. Igy hát összevarrták. Ő maga mondta el.
- Mesél tovább a hölgy fülén a telefonnal, hogy volt egy masik embere, aki 35 évig folyamatosan biztosítva volt, aztán munkahelyet váltott, de nem tudott azonnal, ezért volt 3 honap amíg nem volt biztosítva, és a biztosító ezért őt egy új ügyfélnek tekintette, és mivel általában a már fennálló problémákra nem fizetnek, ezért ennek az embernek sem fizettek. Döbbenet.
- Azt is hozzáteszi, hogy a 23 év alatt amíg itt dolgozott, még sose volt olyan hónap, hogy valami szabályozás ne változott volna. Azt mondja hogy sokszor ezek a biztosítók 2 havonta megváltoztatják a szabályzatukat. És ha nem látod a kisbetűs részeket, nem figyelsz, hirtelen fizetheted magad a számlát.
- Azt is mondja, hogy volt olyan, hogy azt mondta a biztosító előre, hogy fedezi egy beteg ellátását, aztán amíg lement a dolog, addig talált valami indokot, hogy miért nem fizet, és végül nem fizetett.
Belegondolok, hogy de jó volt eddig otthon, hogy CSAK a betegség miatt kellett szoronganom, most itt azért is szorongok, hogy a biztosító fedezi-e költségeimet, vagy nem tudom mi lesz... És hogy ha azt mondja fedezi, akkor utólag nem mondja-e mégse azt, hogy mégse. Gondoljatok ebbe bele.
A profitérdekelt biztosítók célja, hogy minél több profitot termeljenek. Ezt leginkább úgy lehet, ha mindenféle indokot találnak arra, hogy ne kelljen fizetniük. Ezt pedig úgy lehet, ha mint gép működnek, és mindenféle empatikus emberi hajlamot kiirtanak. Ez valami jó?
Úgy látom, hogy otthon azért pukkasztják le amennyire csak lehet az egészségügyet, hogy egyhangúlag mindenki azt mondja, hogy ez így tovább nem maradhat. És ekkor hozzák elő ezt az új rendszert amit senki sem ismer, ami az eddigi 5oo millió Ft közpénz propagandája szerint előrelépés.
Én azt mondom, hogy legyen magánbiztosító, de az lépjen be a piacra, és küzdje ki amit tud a piacon, szerezzen embereket, ne kelljen mindenkinek magánbiztosítóba belépni. Miért adjuk oda nekik ingyen az egész piacot?
Ja és mégvalami: Nem tudom hogy az USA szegény országnak mondható-e de itt minden második embernek nincs biztosítása, mert olyan drága, tehát orvosi szolgáltatást nem tudnak igénybe venni. Ez tényleg előrelépés lenne nekünk is?"
"Sziasztok!
Tegnapelőtt kisebb problémák miatt el kellett mennem orvoshoz itt az USA-ban. Itt már régóta több biztosítós rendszer van. Erről szólnék most néhány szót.
A biztosítónál van a pénz, ő az úr. Ő dönti el kifizeti-e az ellátását valakinek vagy sem.
Nekem is ez volt. Elmentem egy kórházba, és átmentünk a kórház pénzügyi tanácsadójával a tárgyalóba, ahol ő felhívta a biztosítót, hogy fedezik-e a költségeket, vagy el kell-e küldjön. Azaz hívta volna, mert az első telszám 7 perc zene után üzenetrögzítő lett. A másik szám hasonlóan 7 percig mondogatta, hogy hívása nagyon fontos (very important) számunkra majd kiment üzenetrögzítőre. A biztosítási dokumentumon volt még egy telefonszám, ami nem ilyen esetekre van, de azt hívtuk ezután. Megjegyzem, hogy biztosításom nem gagyi, az egyik legjobb amerikai, az egyetememen ezt kötelező megkötni. Szóval a harmadik telefonszámon találtuk valakit, de valaszt nem kaptunk, csak at meg atkapcsoltak minket.
Összesen 5-ször kapcsolták át hívásunkat és már 57 perce lógtunk a telefonon, amikor azt a választ kaptuk, hogy varnunk kell holnapig. (Ez a biztosítás nekem egy évre több mint 2OOezer Ft. Amerikai állampolgár osztálytársaimnak csurog a nyála, mert ők ennek a többszörösét fizetik.)
(Másnap persze dehogy hívták fel a kollégát, hanem megint neki kellett telefonálnia.)
A legnagyobb csodálkozásomra nem adta fel a kórház pénzügyi tanácsadója, hanem félvállról közölte, hogy mindig ez van, es hogy ez normalis. És örül, ha nem Indiában, vagy bangladeshben veszik fel a telefont, mert akkor olyan rossz angolsággal beszélnek, hogy alig érti.
Mikozben várakoztunk és hallgatta a zenét, volt időnk beszélni.
Megkérdezte, hogy Magyarorszagon több biztosítós rendszer van-e. Mondtam, hogy meg allami az egeszsegugy, erre legnagyobb megdobbenesemre azt mondta: "Ez azért van, mert Magyarország egy civilizált ország." Szó szerint ezt mondta, az, aki itt amerikában 23 éve dolgozik ebben a pozicióban.
Beszéltetni kezdtem, hogy fejtse már ki mit is ért ezalatt.
Példákat és konkrétumokat kezdett mesélni:
- Ha nekem most azt mondja a biztosító, hogy nem fizet, akkor csak ugy vizsgál meg doki, ha leperkálok 2 millió Ft-nak megfelelő dollárt. Micsoda? Igen, mondta, mert külföldi vagyok, senki se garantálja hogy ha kiküldik a számlát, akkor nem lépek meg azelőtt hogy kifizessem. Ja és az orvos főnöke a biztosító, tehát ha ennek ellenére megvizsgál, akkor kockáztatja az állását.
- Két helyről is hallottam már ilyesmit, és most ez a hölgy is mondott egy hasonlót: műtét, a páncienssel komplikációk merülnek fel, és jön a biztosító embere, hogy azonnal be kell fejezni a műtétet, mert lejárt a munkaidő. De beszéltem személyesen is egy ilyen nővel, aki rákos volt, és a műtét során találtak még nála dolgokat, amiket mégsem szedhettek ki, mert a biztosító nem engedte, mert bejött és mondta, hogy be kell fejezni a műtétet, nem fizet tovább. Igy hát összevarrták. Ő maga mondta el.
- Mesél tovább a hölgy fülén a telefonnal, hogy volt egy masik embere, aki 35 évig folyamatosan biztosítva volt, aztán munkahelyet váltott, de nem tudott azonnal, ezért volt 3 honap amíg nem volt biztosítva, és a biztosító ezért őt egy új ügyfélnek tekintette, és mivel általában a már fennálló problémákra nem fizetnek, ezért ennek az embernek sem fizettek. Döbbenet.
- Azt is hozzáteszi, hogy a 23 év alatt amíg itt dolgozott, még sose volt olyan hónap, hogy valami szabályozás ne változott volna. Azt mondja hogy sokszor ezek a biztosítók 2 havonta megváltoztatják a szabályzatukat. És ha nem látod a kisbetűs részeket, nem figyelsz, hirtelen fizetheted magad a számlát.
- Azt is mondja, hogy volt olyan, hogy azt mondta a biztosító előre, hogy fedezi egy beteg ellátását, aztán amíg lement a dolog, addig talált valami indokot, hogy miért nem fizet, és végül nem fizetett.
Belegondolok, hogy de jó volt eddig otthon, hogy CSAK a betegség miatt kellett szoronganom, most itt azért is szorongok, hogy a biztosító fedezi-e költségeimet, vagy nem tudom mi lesz... És hogy ha azt mondja fedezi, akkor utólag nem mondja-e mégse azt, hogy mégse. Gondoljatok ebbe bele.
A profitérdekelt biztosítók célja, hogy minél több profitot termeljenek. Ezt leginkább úgy lehet, ha mindenféle indokot találnak arra, hogy ne kelljen fizetniük. Ezt pedig úgy lehet, ha mint gép működnek, és mindenféle empatikus emberi hajlamot kiirtanak. Ez valami jó?
Úgy látom, hogy otthon azért pukkasztják le amennyire csak lehet az egészségügyet, hogy egyhangúlag mindenki azt mondja, hogy ez így tovább nem maradhat. És ekkor hozzák elő ezt az új rendszert amit senki sem ismer, ami az eddigi 5oo millió Ft közpénz propagandája szerint előrelépés.
Én azt mondom, hogy legyen magánbiztosító, de az lépjen be a piacra, és küzdje ki amit tud a piacon, szerezzen embereket, ne kelljen mindenkinek magánbiztosítóba belépni. Miért adjuk oda nekik ingyen az egész piacot?
Ja és mégvalami: Nem tudom hogy az USA szegény országnak mondható-e de itt minden második embernek nincs biztosítása, mert olyan drága, tehát orvosi szolgáltatást nem tudnak igénybe venni. Ez tényleg előrelépés lenne nekünk is?"